Mieszkańcy Łodzi i Płocka mogą już zacierać ręce w oczekiwaniu na nowe połączenia kolejowe, które staną się dostępne od czerwca przyszłego roku. Łódzka Kolej Aglomeracyjna (ŁKA) planuje wdrożyć nową ofertę bezpośrednich tras, co ma na celu poprawę dostępności i zwiększenie liczby połączeń między tymi miastami. Podróżni będą mogli korzystać z trzech par kursów dziennie, co znacznie poprawi komunikację na trasie Kutno – Płock.
Rozwój tras i nowe połączenia
ŁKA nie poprzestaje tylko na połączeniach do Płocka. Plany obejmują również otwarcie tras do Radomia oraz Warszawy przez Sochaczew. Wszystkie te zmiany wpisują się w szeroko zakrojoną strategię rozwoju transportu kolejowego w regionie. **Nowe połączenia przyspieszone z Płocka do Warszawy** zostaną uruchomione na linii nr 33, która aktualnie łączy Kutno z Płockiem. Choć szczegóły dotyczące nowych rozkładów jazdy są jeszcze w fazie opracowywania, te planowane zmiany już teraz budzą duże zainteresowanie.
Infrastruktura i jej ograniczenia
Realizacja ambitnych planów ŁKA nie jest jednak pozbawiona wyzwań. Głównym problemem jest przepustowość jednotorowej linii Łódź-Widzew – Płock. Jak informuje rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego, nowe połączenia będą mogły ruszyć dopiero 14 czerwca 2026 roku. Aby pomieścić przyszłe kursy, Koleje Mazowieckie będą zmuszone zrezygnować z dwóch par kursów na odcinku Kutno – Płock.
Korzyści dla pasażerów
Dzięki nowym trasom, od czerwca przyszłego roku pasażerowie podróżujący na trasie Kutno – Płock zauważą znaczną poprawę. Liczba par pociągów wzrośnie do 17, a cztery z nich będą kursami przyspieszonymi z ograniczoną liczbą przystanków. Dla podróżnych oznacza to wygodniejsze i szybsze podróże, które zastąpią obecne 13 par połączeń oferowanych przez Koleje Mazowieckie oraz dwie pary dalekobieżne obsługiwane przez PKP Intercity.
Zmiany i ich konsekwencje
Ostatnie zmiany na linii nr 33 obejmowały podział tras między Kutnem a Sierpcem na odcinki elektryczne i spalinowe, co miało na celu lepsze wykorzystanie taboru. Problemy z taborem Kolei Mazowieckich, które początkowo wystąpiły, zostały jednak zażegnane. Modyfikacje te nie zniechęciły pasażerów; wręcz przeciwnie, w pierwszych pięciu miesiącach 2025 roku liczba podróżnych między Kutnem a Sierpcem wzrosła o ponad 13% w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej. Tymczasowe wprowadzenie komunikacji zastępczej autobusami było konieczne z powodu prac infrastrukturalnych realizowanych przez PKP PLK, a nie z powodu problemów z taborami.